daisy path

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers

Thursday, November 25, 2010

Jimat Wang

Entry hari ni tentang JIMAT WANG. punca atau sebab saya masukkan entry ni hari ni sebab beberapa hari lepas sorang kawan tanya macam mana saya manage duit saya.. dan macam mana nak jadi jimat serta tak membazir??

Jujurnya saya katakan saya tak la berapa pandai nak bagi advice lebih-lebih lagi bab duit ni. Tapi boss saya pun suruh saya tukar profession jadi penasihat kewangan mcm AKPK. (haha mengarut) Kadang-kadang saya pun suka jugak buang duit. biasa la manusia.. perempuan pulak tu...lagi-lagi time sales.. Godaan sungguh.

tapi boleh la bagi tips yang mungkin boleh di praktik kan. (ni antara yg sy buat jugak la...) kalau rasa tak best dan tak berkesan ignore je la

************************************************************************************
Paling penting.. kita kena tahu bezakan Kehendak dan Keperluan.. macam belaja ekonomi kat sekolah dulu.
Jangan la terlalu ikut trend sangat. trend pakai handphone itu ini, kereta dan sebagainya. ( kalau dah banyak duit sampai x tau nak buat ape carry on la)
bezakan kehendak & keperluan


Menabung walaupun RM1 satu hari. ( macam aku segala syiling aku masuk tabung. time sesak gune je duit tabung tu. x payah keluar saving)
- Percaya lah. duit syiling atau seringgit yang kite dok simpan hari-hari tu time sesak berguna jugak. tak payah nak buat loan sana sini. (boleh la nak buat blanja dr takda langsung)
P/s ni la tabung aku ( saja nak menyelit lalala)
Menabung walaupun syilling lebih shopping


Separate kan Bank gaji & saving. ha bab ni penting.. jangan simpan duit dalam account yang sama dengan gaji anda masuk. bahaya. maklum la.. ATM card nya mestila Super active. so paham-paham la.. pantang nampak ATM machine la jawapnya.
Separate kan Bank untuk gaji & Saving


Buat Account baru dengan bank yang agak susah nak jumpa branch nya, macam Affin bank / Public Bank/ Citi Bank (agak2 la mana yang susah nak jumpa kat tempat anda) dah apply tu jangan la pulak gatal-gatal apply ATM card. pakai je buku bank-  susah sikit nak kluarkan sebab kene ambik nombor & menunggu.
buat Account dengan bank yang susah nak jumpa branch- saving book only
Bagi yang sudah berkahwin, create la satu account bersama pasangan. macam saya buat account bersama (joint account) dengan hubby. saya letakkan syarat kedua pemegang account perlu hadir untuk keluarkan duit. jadi walau sesak macam mana pun agak susah la nak pergi bank sebab kedua pemegang mesti hadir bersama. so duit pun selamat.
Bukak joint account dengan pasangan

Dah tau Boros jangan la pulak apply credit card ye. macam mana nak jimat. swipe memanjang la nampaknya. dapat gaji bayar hutang. badan penat tapi duit takda sebab nak kene bayar hutang kad kredit yang menimbun. so ignore je call bank yang offer card credit walaupun anda layak. kecuali anda memang pandai uruskan duit.

Katakan Tidak pada Credit Card
Ajar diri supaya bersifat sederhana. tak perlu nak menunjukkan kemewahan atau menunjukkan yg anda mampu memiliki apa yang anda inginkan. tak penting pun. janji kita tau poket kita tak nipis. jangan amalkan sikap biar papa asal bergaya. sendiri yang sakit. tak perlu nak pakai branded ikut trend itu dan ini kalau anda ingin berjimat. sesekali apa salahnya tapi kalau selalu.... bukit pun gondol...
(jgn terlalu memikirkan apa yang orang lain kata tentang anda- bersederhana lebih baik)
hidup lah dengan sederhana
memandang sesuatu dengan meluas bezakan liability & Property. contoh kereta, memandang kereta sebagai liability bukan property jadi tak kisah la kereta apa janji boleh jalan dan baik. rumah pula property yang sepatutnya ada. semakin hari harga semakin meningkat. applikasikan pemikiran sedemikian dalam kepala. so tak la terpengaruh dengan benda2 yang tidak boleh di jadikan harta tapi hutang.
bezakan liability & Property

Letak lah target- target untuk anta capai supaya lebih bersemangat nak simpan duit

Sekian.. selamat berjimat....

(maybe akan di update kalau terfikir cara lain)

2 comments:

  1. hi baii (baru hai da bai..hehe gurau je) aku br bc blog ko ni..menarik! hehe pasal entry ni aku pn buat sama cm ko..yg penting kite tahu kite ade duit n lantakla org nk pk cane..hahaha nice sharing la baiii.. ;D -nana_smyc-

    ReplyDelete
  2. hehe betul nana... :D yg penting duit dlm poket...

    ReplyDelete